Tryk her for at komme til forsidenLaMa Glas - Til forsiden
GalleriVærkstedButikProdukterTeambuildingOm LaMa GlasClick here for the english version 
Arrangementer CV/udstillinger Praktisk info Presseklip Forhandlere Til forsiden

 


Frederiksborg Amts avis - 11. September 2004

 


 
Udstillingen i Gjethuset spiller fint sammen med lyset. I fokus glasskulpturer af Monica Guggisberg, Schweiz og Phillip Baldwin, USA. Foto: Thomas Olsen
 

 
Glas i Verdensklasse

Glassets Magi

Smuk glasudstilling i verdensklasse blev i går åbnet i Gjethuset, hvor der også blev støbt en glaskanon.

Sidst ændret: 10. September 2004 15:25

Frederiksværk: Det er det ypperste inden for glaskunsten, globalt set, der i går blev fremvist i Gjethuset på ferniseringen, hvor der også var en workshop i gang med fremstillingen af en glaskanon.
- Det er simpelthen glaskunst i verdensklasse, siger Nanna Backhaus Brown og Andrew Brown fra Glassmedjen i Kregme, om de 50 værker af kunstnere fra 16 forskellige lande, inklusive Danmark, der optager det meste af pladsen i det mægtige udstillingsrum, mens en gruppe glaskunstnere fra Nordsjælland er koblet på udstillingen med deres eget afsnit.
Det er det meget anerkendte Ebeltoft Glasmuseum, der har udlånt de mange værker til hovedudstillingen, og det var da også museets direktør, Dagmar Brendstrup, der i går åbnede udstillingen.
Det er en oplevelse at gå på opdagelse i Gjethuset i glassets verden, der er udformet med frodig fantasi og dygtig håndværksmæssig kunnen i et vidt forskelligt formsprog.
Selv om vi taler om glas, er der masser af farver på paletten, og der er stor variation, alt efter om det er klart glas eller sandblæst mat glas, ofte bemalet, der henholdsvis reflekterer og drager lyset.
Der strømmer rigeligt med lys ind i Gjethuset, og det giver en særlig stemning i det kæmpestore udstillingsrum, der er som skabt til glas.

 



Nanna Backhaus Brow og Andrew Brown fra Glassmedjen i Kregme, er med i den nordsjællandske afdeling på udstillingen.
Blomster-trylleri
Man kan godt falde i trance over amerikaneren John Kuhns gennemsigtige glaskube "Grænseoverskridende årtusinde", hvor lyset reflekterer de små indlagte farvefirkanter på en måde, så man må spørge, hvordan har han båret sig ad?
Der er også masser af magi i japaneren Yaunori Mochizukis blomster. Man ser tydelig blomsten fremtræde i glasset, så bøjer man sig ned, og så er den forsvundet, en effektt som fremkommer ved en meget fin slibning i de tynde glasplader, der er sat sammen lag på lag. Der skal tålmodighed til, det har taget den japanske kunstner et halvt år blot at frembringe en enkelt blomst på denne måde.
Iøjnefaldende er nogle store smukke, farvestærke sandblæste glasskulpturer, der svæver i rummet, nærmest som i en dans, af Monica Guggsiberg, Schweiz og Phillip Baldwin, USA.
Glas kan også udmærket indgå i en mere rustik sammenhæng med andre materialer. Se blot på tjekken Alena Matéjkovas seks store, charmerende drikkeglas i forskellige størrelser, der hænger sammen med sten, eller danskeren Helle Helsinghoffs "Komposition over liv", hvor det gråmaterede glas bugter sig som en slange i træunderlaget på en måde, der fremkalder associationer til vikingetiden.
Så er der danske Finn Lynggaards Mickey Mouse figur på en sokkel med sommerfugle og amerikaneren Stephen Dee Edwards "Horseman", og sådan kunne man blive ved.
Og så havde de nordsjællandske glaskunstnere Nanna Backhaus Brown, Andrew Brown, Ina Matthiasen, Hans Friedrichsen, Rikke Hagen og Laura Madsen ellers tralvt med at støbe kanonen sammen af glasfliser til udstillingen - og hvad ellers end en kanon, når man befinder sig i byens gamle støbehus, hvor der i fordums tid blev støbt kanoner.
- Glaskunsten er i rivende udvikling, den har udviklet sig fra det mere brugsorienterede til unikakunst. Alene i Danmark er der 50 værksteder og 200 glaskunstnere, fortæller Andrew Brown.
Udstillingen i Gjethuset er åben frem til den 17. oktober alle dage kl. 12-16.
sk


 
 
Send en mail til webmaster